Datos personales

sábado, 16 de enero de 2016

TEMA 8: “As linguas estranxeiras como fenómeno global: experiencias educativas non-europeas”

A búsqueda do método ideal na ensinanza de segundas linguas e de linguas estranxeiras foi unha constante durante a maior parte da historia da metodoloxía, o que derivou nunha proliferación dun gran número de métodos, algúns de orixe europea e outros procedentes dos Estados Unidos.
O método gramática-traducción (Método Prusiano) procede de Alemania. Considera que a lingua escrita é máis pura que a falada. Baséase na traducción de textos. Segundo este método, unha persoa cun nivel alto nunha lingua sería capaz de traducir. Aprender unha lingua representaba un pracer intelectual. A aprendizaxe da gramática é deductiva e as clases impartíanse na lingua materna, sendo o profesor o principal protagonista do proceso ensinanza-aprendizaxe.
O método natural (Método de Gouin) xurde en Boston (Estados Unidos) como resposta ó anterior e baséase na convicción de que o proceso de aprendizaxe dunha segunda lingua é similar ó proceso de adquisición da primeira lingua. Céntrase na interacción oral combinando preguntas e respostas dunha forma natural. A pronunciación representa o primeiro pilar e emprégase a música e a mímica para aprender vocabulario.
O método directo desenvolveuse en Francia e en Alemania a partir do método natural. Na clase só se emprega a lingua meta, ensínase vocabulario e estructuras de uso cotidiano, a gramática ensínase de xeito inductivo, ensínase a destreza de escoitar, non se traduce e introdúcense oralmente novos contidos de ensinanza. O profesor actúa como un actor de teatro e non se emprega o libro de texto.
O método oral naceu no Reino Unido como continuación ó método directo. Pon énfasis na lingua oral e emprega a lingua meta nas clases, contextualizándoa nunha situación determinada.
O método audiolingüe (Método Fries) procede dos Estados Unidos e consiste na concreción didáctica da lingüística estructural e a análise contrastiva, en canto á concepción da lingua, e do conductismo, en canto á teoría da aprendizaxe. Considera á lingua un sistema de estructuras, compara as linguas, enfatiza o aspecto oral da lingua, a comunicación representa a función esencial da linguaxe e apréndese en base á repetición. Os materiais adoitan ser audiovisuais.
O método comunicativo pretende capacitar ó estudiante para unha comunicación real, tanto na parte oral como na escrita, cos falantes da lingua estranxeira. Empréganse textos, materiais auténticos, grabacións e actividades que tentan imitar con fidelidade a realidade fóra da aula.
O método da resposta física total (Método Asher) fundouse nos anos 70 en Estados Unidos cando predominaba a gramática chomskiana. Confía en que o ser humano ten a capacidade innata para aprender unha lingua. Combina a fala coa acción e propón ensinar a lingua a través da actividade física. Baséase no principio de que primeiro se entende e despois se produce.
O método do silencio foi desenvolvido polo exipcio Gattegno en 1972. Aplicou na ensinanza das linguas o emprego de regletas de colores elaboradas por Cuisenaire. Mediante este método o estudiante descubre ou crea o que ten que aprender, sendo o protagonista do proceso de aprendizaxe, o cal constitúe un reto persoal. O vocabulario é fundamental e dende o principio trabállase a pronunciación. O profesor queda relegado a un segundo plano.
A suxestopedia foi proposta polo búlgaro Lozanov. Baséase no principio de que a aprendizaxe é máis efectiva para o estudiante cando ten lugar a través da suxestión, cando se atopa relaxado e con baixa ansiedade. Préstaselle atención ó ambiente para que o alumno estea relaxado e tranquilo. As actividades da aula adoitan ser diálogos e lecturas dramatizadas. Evítase a corrección inmediata de erros. A música e o ritmo son fundamentais. O curso dura 30 días e consta de 10 unidades.
O enfoque por tarefas procede dos Estados Unidos e do Reino Unido. Foi creado por N. Prabhu. É a proposta dun programa de aprendizaxe da lingua no que as unidades consisten en actividades de uso da lingua e non en estructuras sintácticas ou en nocións e funcións. O seu obxectivo consiste en fomentar a aprendizaxe mediante o emprego real da lingua na aula. O alumnado é moi activo, mentres que o profesor monitoriza. As tarefas de clase teñen como obxectivo final un proxecto.

Na miña opinión tódolos métodos teñen aspectos positivos e o ideal sería combinalos de forma consensuada dependendo do nivel. Por exemplo, o método gramática-traducción dá importancia ó vocabulario e á comparación entre linguas. O método natural é moi útil, xa que presta atención á pronunciación, corrixe os erros de forma inmediata e desenvolve a expresión oral. O método directo resulta útil para os alumnos de nivel principiante. O método oral paréceme útil porque se aproxima ó contexto real. Unha das vantaxes do método audiolingüe é a de mellorar a pronunciación mediante exercicios repetitivos. O método comunicativo capacita ó alumno para unha comunicación real, sendo tamén de gran utilidade. Na ensinanza infantil é idóneo o método de resposta física total, xa que desenvolve a habilidade motora dos nenos mentres aprenden. O método do silencio paréceme útil para mellorar a pronunciación e para darlle ó alumno un papel protagonista. A suxestopedia paréceme o máis innovador de todos, xa que lle dá importancia ó entorno prestando atención en crear unha atmósfera de armonía contribuíndo a aumentar a motivación do alumno. Por último o enfoque por tarefas paréceme útil para fomentar o traballo interdisciplinar en grupo, así como o traballo autónomo.

No hay comentarios:

Publicar un comentario